5 Veelvoorkomende problemen bij Asfaltreparatie en hoe te voorkomen

De geasfalteerde autowegen zijn als de levensader van onze infrastructuur. Voordat deze wegen werden aangelegd, waren de meeste routes ruw en moeilijk begaanbaar, vaak bestaande uit onverharde paden en keien. De komst van asfalt bracht een ware transformatie teweeg, waardoor reizen sneller, veiliger en comfortabeler werd. Halverwege de 19e eeuw bleek asfalt, een mengsel van bitumen en aggregaten, het ideale materiaal voor de creatie van duurzame en weerbestendige wegen. En sindsdien heeft het een lange weg afgelegd. Maar net als alles, hebben ze onderhoud nodig om in topconditie te blijven. Hier zijn 5 problemen waarmee de asfaltweg op den duur te maken mee krijgt.

1. Scheuren en barsten

Scheuren en barsten heb je vast en zeker wel eens gezien op een asfaltweg die al wat jaren meegaat. Ze ontstaan door zware belasting, weersomstandigheden, en simpelweg slijtage. Kleine scheurtjes zijn niet direct een probleem, maar kunnen alleen wel snel uitgroeien tot grotere problemen als ze niet tijdig worden aangepakt.

Hoe dit voorkomen wordt? De asfaltweg behoeft regelmatig onderhoud en bovenal controle. Er wordt gekeken of er sprake is van kleine scheurtjes die later voor problemen kunnen zorgen. Ze worden vervolgens gevuld met een geschikt vulmiddel. Daarnaast moeten wegen worden gebouwd met een goede drainage om waterophoping onmogelijk te maken, want dit kan scheuren verergeren.

2. Verzakkingen en oneffenheden

Verzakkingen en oneffenheden in asfalt lijken in het begin niet heel erg, maar kunnen naarmate de tijd een gevaar vormen voor voertuigen en voetgangers. Dit soort problemen ontstaan vaak door een slechte ondergrond of door het niet goed verdichten van het asfalt tijdens de aanleg.

Dit wordt voorkomen door de ondergrond goed voor te bereiden voordat nieuw asfalt wordt aangebracht. Een goed verdichte ondergrond is de basis, vervolgens de inzet van hoogwaardige materialen voor de aanleg. Mettertijd moet er regelmatig gekeken worden naar mogelijke verzakkingen en deze snel te repareren om zo verdere schade te kunnen voorkomen.

3. Slechte hechting

Een andere uitdaging bij asfaltreparatie: slechte hechting van nieuw asfalt aan het bestaande oppervlak. Hetgeen wat kan leiden tot losse stukken asfalt en verdere schade.

Er moet daarom gegarandeerd worden dat de bestaande asfaltoppervlak schoon en droog is voordat nieuw asfalt wordt gestort. Hierbij kan een hechtlaag (tack coat) goed van pas komen, om de verbinding tussen oud en nieuw asfalt aanzienlijk te verbeteren. Deze laag en kwalitatieve bindmiddelen zorgen voor een betere hechting, wat eveneens de levensduur van de reparatie verlengt. 

4. Waterinfiltratie

Een van de grootste vijanden van asfalt? Water. Op het eerste gezicht lijkt het niet direct problemen te veroorzaken, maar mettertijd kan het doordringen in scheuren en voegen, waardoor het asfalt verzwakt en de schade vergroot. 

Dit is opnieuw waarom drainage zo belangrijk is; om waterinfiltratie te voorkomen. Daarnaast kunnen er waterdichte coatingmiddelen worden gebruikt die zorgen voor een goede afdichting van voegen en scheuren.

5. Slecht gerepareerde plekken

Slecht uitgevoerde reparaties doen meer kwaad dan goed. Bijvoorbeeld wanneer het vulmiddel niet goed hecht en er water in de scheuren blijft sijpelen, hetgeen wat leidt tot verdere verzwakking van het asfalt en uiteindelijk grotere schade veroorzaakt.

Hoe te voorkomen? Belangrijk is om reparaties correct en zorgvuldig in uitvoering te brengen. Voor de grotere reparaties, schakel een specialist in. 

Latexfalt heeft jarenlange ervaring met diensten en producten in de wegenbouw. Ze leggen je graag alles uit over bescherming van oppervlakken die we buiten gebruiken, zoals bitumen. Meer weten? Bezoek https://www.latexfalt.com/nl/kennisbank/algemene-informatie/wat-is-bitumen%253f.html voor uitgebreide informatie!